Ensamhet - en välfärdssjukdom ?

Föreställ dig att varje dag få äta färsk mat - gris som din granne slaktat, eller potatis och frukter som du själv plockat, allt under samma dag som det tillagas och som du sedan delar med alla dina grannar eftersom det är självklart.

Jag skulle vilja leva så. Jag skulle vilja leva i en värld där ingen vet vad ensamhet är och där förlåtelse innebär att man verkligen förlåter. Det är möjligt också, jag kan göra det om några år om jag fortfarande vill. Vem vet - det kanske slutar med att jag flyttar ut till en djungel på en ö någonstans i Papa Nya Guinea, gifter mig med en inföding, lär mig allt om naturmedecin eller att fläta korgar eller göra smycken av snäckor eller skaffar mig åtta barn eller nånting. Det låter som en dröm, eller hur? Nästan overkligt, om inte omöjligt.

Men det är det inte. Det är lika verkligt som datorn jag sitter vid nu, som kaffet i min hand.. och det är bara något dygn bort om jag skulle sätta mig på ett plan nu på minuten.

..
otroligt

Kommentarer
Postat av: Anna

Dem säger ju att i i-länder som Sverige är fler deprimerade än i fattigare U-länder.

Fler tar självmord här osv trots att vi har "allt" man behöver. Nästan ingen svälter eller är hemlös. Bra sjukvård och utbildning.Duvet.



Det tycker jag inte är konstigt alls egentligen.

Jag tror att den lata livsstil vårt samhälle tillåter oss ger oss för mycket tid till att tänka och känna efter. På tex. (om vi tar ditt exempel) Papa Nya Guinea lever man för dagen. Fokus ligger i princip på att täcka sina naturliga behov. På att överleva. Och då är gemenskap ett måste för att alla ska få mat i magen.



Det är lättare att känna sig som en i mängden i denna I-landsvärld. Svårare att finna en riktig mening med sin egen tillvaro då "allt" redan finns.



Äsch nu skrev du väl litegrann samma om detta i din egen text.

men ja.

Jag tror på att ensamhet är en välfärdshetsjukdom!

visserligen tror jag inte ALLA som bor i stammar i fattigare U-länder inte är helt lyckliga hela tiden heller men en del av mig är övertygad om att det enkla livet, är det bästa för människan. Egentligen.

Det känns bara mer naturligt!

2011-03-15 @ 15:18:07
URL: http://iveriver.blogspot.com
Postat av: joel du vet

Du måste läsa den vite mannen handlar om just detta. http://www.bokforlagetkorpen.se/Papalagi.html

2011-03-16 @ 18:47:48
Postat av: joel igen

Gay att moderera inläggen.....

2011-03-16 @ 18:48:52
Postat av: Flisan

Tack för superkommentaren Anna och för tipset Joel. Du är gay som orkar kommentera igen bara för att få det sagt. Det är faktiskt pga kommentarer av den typen som jag modererar.



- Ohyes she did.

2011-03-18 @ 01:36:59
URL: http://iamgoddamnit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0